47ste alt opel treffen te ebern DL 2018

Het 47ste Alt-Opel treffen te Ebern in Noord-Beieren – van 10 tot 13 Mei 2018.
Woensdag 9 mei.
Van donderdag 10 tot zondag 13 mei 2018 had het 47ste Alt-Opel treffen plaats te Ebern in Noord-Beieren te Duitsland. Ebern is een klein stadje gelegen tussen de 2 steden Coburg en Bamberg in Niederfranken te Noord-Beieren. Op woensdag 9 mei ’s morgens om ca. 5.15u vertrokken we vanuit Ravels voor een lange trip van ca. 580 km naar Ebern in Noord-Beieren. Het beloofde een zonnig, mooi en warm lang weekend te worden. Na een dik kwartier reden we de Nederlandse grens over. Via Eindhoven en Venlo reden we naar de Duitse grens. Net voorbij Venlo reden we de Duitse grens over. En via Aken, Keulen, Koblenz, Wiesbaden, Würzburg, Schweinfurt en Bamberg reden we naar Ebern. Om ca. 15.30u kwamen we toe in het stadje Ebern. Het treffen zou doorgaan op het domein van de oude Kazerne in Ebern. De Kazerne was gelegen aan de rand van het stadje. We hebben niet moeten zoeken, we zijn er recht heen gereden. Aan de ingang van het domein stond Geert ons al op te wachten. Die was een half uur eerder al toegekomen samen met zijn broer John. Ook Marcel en Marianne waren al daar aangekomen van net voor de middag. Het was nog vrij rustig op de voorziene camping. Marcel had voor de 3 andere clubleden plaats vrijgehouden op de voorziene camping. Dit jaar waren we met 10 personen, waarvan 8 volwassenen, en 2 kinderen. Het waren Geert en broer John, Marcel & Marianne, Danny & Marleen, Dennis & Sarah en hun 2 kindjes. Dennis zou pas om ca. 13.00u thuis vertrekken daar de kindjes nog een halve dag school hadden. Hij kwam pas om 21.30u toe op de camping, hij had wat file onderweg gehad. Om ca. 18.00u maakten we allen wat te eten klaar en nadien genoten we van de lekkere maaltijd. ’s Avonds gezellig samen zijn en wachten op Dennis & Sarah. Om ca. 23.00u kropen we allen moe en tevreden in ons bedje voor de nodige nachtrust.
Donderdag 10 Mei.
Om ca. 8.00u was he tijd om op te staan, douchen, en daarna samen ontbijten onder de luifels van Danny en Marcel hun camper. Daarna afwassen en opruimen en de heren zetten nog snel de tent van Dennis op. Tegen ca. 9.30u gingen we Allen naar de info om ons te melden en de nodige papieren en het Opeltasje af te halen. Daarin zat een rallyplaat, Infoboekje, routeboekje, en enkele kleine aandenkens en enkele folders. Stilaan begonnen de deelnemers aan het treffen een voor een toe te komen. We wandelden nog even over de voorziene parking waar al die mooie Opel Oldtimers mochten parkeren en er waren er al verschillende toegekomen. Daarna gingen we terug naar de camping achteraan op het domein. Dit jaar was het een mooie en rustige camping en zelfs verhard voor de campers en caravans. Ook het sanitaire gebouw was vlakbij en heel netjes en proper. Alles was oké! Het beloofde weer een mooie en zonnige dag te worden. ’s Middags werd er weer gezellig samen gegeten onder de luifels en genoten we van het mooie weer. In de namiddag beslisten de heren om een wandeling op het domein te maken en langs de parking te wandelen waar de vele Opel oldtimers stonden. Ondertussen was het volle bak toekomen van deelnemers aan het treffen. De Camping geraakte stilaan vol. Op de camping waren 5 nationaliteiten met elkaar verbroederd. We zagen veel Duitsers natuurlijk, ook enkele Belgen, Nederlanders, Zwitsers en wat ons opviel veel Oostenrijkers dit jaar. Op de parking voor oldtimers vele typen van Opel oldtimers waren daar aanwezig zoals Monza, Manta, Kapitain, Diplomat, Admiral, Senator, Rekord, GT, Bitter, Kadett en ook enkel Corsa’s. Om ca. 17.00u gingen we na een gezellig terrasje terug naar de camping. Om ca. 18.00u werd alles klaargezet en bereid voor de BBQ. Op Donderdagavond zouden we BBQ doen zoals afgesproken. We hadden ideaal weer om BBQ te doen. Nadien samen opruimen en afwassen. Nadien gezellig samen zijn met een natje en een knabbeltje. Om ca. 23.00u kroop iedereen weer in zijn tent of camper voor de nodige nachtrust.
Vrijdag 11 Mei.
Rond 8.00u was het weer opstaan, douchen en ontbijten. Daarna opruimen en afwassen. We hadden afgesproken dat we om 10.00u zouden starten met de rondrit. We hadden dit jaar de keuze uit 2 rondritten door de streek aldaar. De ene rit was ca. 150 km lang en de andere was ca. 200 km lang. We kozen voor de kortste rondrit van 150 km. Dat vonden we meer dan genoeg als je ook wat wilt zien van de streek en de omgeving. Met 3 Opel oldtimers reden we de rondrit, de Opel Monza van Geert, De Opel kadett B-stationwagen van Danny en de Opel Kadett D van Dennis. Marcel & Marianne reden met Geert en John mee. Die hadden een ruimere en grotere oldtimer bij. De rondrit ging van Ebern via het Maintal, Het Steigerwald, Ebrach, Volkach, Mainschleife, Zeil en terg naar Ebern. Na een uur rijden namen we een stop aan de rand van het Steigerwald in Ebrach. Daar bezochten we het prachtige Baumwipfelpfad. Daar stond een hoge houten toren die je kon beklimmen. De toren was ca. 40m hoog en de rondgang was ca. 1150m en de rondgang duurde ca. 1.00u of 60min. Het wandelpad was niet echt klimmen hoor! De rondgang was over houten plankenvloeren die geleidelijk en licht glooiend omhooggingen of liepen. Je kon het parcours ook makkelijk met rolstoel, buggy, rollator of kinderwagen doen. Dus het was voor iedereen te doen. En ieder op eigen tempo natuurlijk. Halverwege was er een picknickplaats en enkele rustbanken en je had er al enkele mooie uitzichten. Als je naar beneden keek zag je de dieren in het omliggende dierenpark zoals herten, reetjes, wolven, konijnen, hazen, bevers, wilde zwijnen, berggeiten enz.…. We gingen allen tot boven op de top, het waren ca. 12 ronden. Als je helemaal bovenaan was had je een heel mooi en prachtig panorama en schitterende uitzichten en een adembenemend mooi uitzicht over de streek Beieren en het Steigerwald. Echt de moeite waard! En een hele belevenis. Rond ca. 12.30u waren terug beneden dat ging natuurlijk veel vlotter dan naar boven. En we wandelden terg naar de parking en naar de oldtimers. We zetten de rondrit verder langs de vele kleine pittoreske dorpjes. Rond 13.00u werd er gestopt op een parking aan de rand van het kleine stadje Volkach. Daar namen we de middagstop en gingen een hapje eten op een knus terras in het stadje. Daar genoten we allen van een lekkere pannenkoek of pizza. Rond ca. 14.30u reden we verder langs mooie dalen en valleien en bergtoppen die de streek daar rijk is. Ja het was echt klimmen en dalen, de oldtimers hebben hun best gedaan. Onderweg kwamen we vele bezienswaardigheden tegen zoals een oud klooster, Het Baumwipfelpfad, Weingarten, museums, een oud marktplein en een oude kathedraal. Allen de moeite waard! Rond 17.00u reden we het domein van de oude kazerne terug binnen naar de camping. Rond ca. 18.30u werd er weer gezellig getafeld en gegeten en wat nagepraat. Na de afwas werd er weer gezellig samen gezeten en genoten van een natje en een knabbeltje. Om ca. 23.00u kroop iedereen weer in zijn bedje voor de nodige nachtrust.
Zaterdag 12 Mei.
Op zaterdag stonden de heren al om ca. 6.30u op. Zaterdag is de hoogdag voor de heren. Die dag was er de grote Opelonderdelen markt op het domein van de oude kazerne. Daar konden de heren hun hartje ophalen. De onderdelen markt ging door op het grote grasveld naast de cafetaria van de kazerne. Na het ontbijt om klokslag 7.00u gingen de heren al op pad en op zoek naar Opelonderdelen groot en klein. De zon stond al vroeg aan de hemelen het zou een warme en hete dag worden. Die dag voorspelde ze ca. 26°. De dames bleven nog even genieten op de camping en in hun bedje. Rond 8.00u stonden ook zij op en genoten van een lekker ontbijt. Nadien ruimden ze wat op in en rond de campers en onder de luifels. Om ca. 9.30u gingen ook Marianne en Sarah naar de onderdelenmarkt een kijkje nemen. Ik Ging nog even langs de bakker die vlakbij de camping op ca. 50m was gevestigd. Ik ging nog snel lekkere verse broodjes halen voor zaterdagmiddag en zondagmorgen. Daarna ging ik de dames en heren opzoeken op de onderdelenmarkt. Er stonden vele kraampjes en standjes met allerlei onderdelen groot en klein, lang en kort. Ook standjes met boekjes, kledij, zoals T-shirts, jassen, polo’s, petjes, sweaters enz.…. Er was ook veel volk op de been. Het was weerom een stralend zonnig weertje. Tegen 12.30u gingen we terug naar de camping om een hapje te eten. Danny had beloofd dat hij voor iedereen spek met eieren zou bakken. Zogezegd, zo gedaan! En ieder at zijn buikje vol. Na de middag gingen de 3 dames even shoppen in het vlakbij gelegen winkelcentrum. Ook zij deden daar koopjes voor weinig geld. Dat was meegenomen hé. Nadien even uitrusten en om ca. 16.30u ging de een na de ander even douchen. Want op zaterdagavond was er nog de feestavond in de grote zaal van de oude kazerne. Om ca. 18.30u gingen we samen allen netjes uitgedost naar het avondfeest. Daar kregen we weerom een 3 gangen menu, daar we op voorhand voor moesten inschrijven. Om ca. 19.30u werd het buffet geopend voor de gasten. Eerst kon je aanschuiven voor de lekkere aspergesoep, die smaakt heerlijk. Daarna kon je aanschuiven voor je hoofdschotel Schnitzel of steak met peterselieaardappeltjes en een groenteslaatje. Daarna het lekkere dessert een Beierse crème met aardbeiensaus. Het was allemaal heel lekker. Rond ca. 21.00u was er een speech en op het einde werd gezegd waar het treffen volgend jaar in 2019 plaats heeft. Dat zou ergens aan de Poolse grens en ook dicht bij de Tsjechische grens te doen zijn. Daar schrokken we allen even van. Het zou ca. 200 km verder rijden zijn dan dit jaar. Om ca. 22.00u gingen we terug naar de camping. Nog even gezellig samen zijn en om ca. 23.00u kropen we allen weer onder de wol voor onze nachtrust.
Zondag 13 Mei.
Op zondag was het weer vroeg opstaan, om ca. 6.30u. Daarna ontbijten en opruimen en inpakken. De luifels indraaien, de grondzeilen opbergen, stoelen, tafels en banken in de koffer steken. Rond ca 7.30u vertrokken Geert en Danny terug naar huis voor een lange trip van ca. 580 km. In Ebern scheen de zon al maar halverwege net voorbij Frankfurt donkere wolken en was het heel druk op de snelweg. En File, file en nog eens file. Korte tijd later begon het te regenen en enkele minuten later viel de regen met bakken uit de hemel. Je moest gewoon trager rijden door de felle regenbuien en het vele water op de snelweg. Rond 12.00u namen we nog een middagstop net voorbij Keulen. Na een half uur reden we verder via Nederland reden we België terug binnen. En daar was het droog weer, geen regen daar. Om ca. 16.00u waren we eindelijk in Ravels terug thuis. We hadden een mooi en zonnig lang weekend gehad in Noor-Beieren. En een heel goede sfeer en een mooie camping. Wat moet een mens nog meer!